Hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse i Eksjö kommun

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Äldre personer och personer med funktionsnedsättning som i sin bosättningskommun har beviljats insatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i Eksjö kommun. För att kunna beställa hemtjänst vid tillfällig vistelse krävs att det finns ett beslut om insatser från biståndsenheten i bosättningskommunen. Det är sedan socialsekreterare i bosättningskommunen som skickar beställningen till Eksjö kommun genom att använda den här e-tjänsten.

Mer information om hemtjänst finns på Eksjö kommuns webbplats.

Det är kommunen där du bor permanent som tar beslut om bistånd och insatser när du vistas i annan kommun, till exempel i din sommarstuga. Om du är äldre eller har en funktionsvariation och behöver tillfällig hemtjänst i Eksjö kommun ska du ta kontakt med socialsekreterare i din bosättningskommun.

För dig som är socialsekreterare i bosättningskommunen

Tänk på följande vid beställningen

  • Beställningen ska ha inkommit till Eksjö kommun senast 6 veckor innan personen önskar att erhålla insatser i samband med dem tillfälliga vistelsen
  • Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger
  • Fakturering sker vid vistelsen slut eller månadsvis vid längre vistelse

Hemsjukvård/hjälpmedel

E-tjänsten avser biståndsinsatser, om du är i behov av hemsjukvård eller lån av eventuella hjälpmedel under din vistelse kontakta Eksjö kommuns hemsjukvård på telefonnummer 0381-422 20.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa