Hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse i Eksjö kommun
Den här tjänsten kräver inloggningÄldre personer och personer med funktionsnedsättning som i sin bosättningskommun har beviljats insatser enligt socialtjänstlagen har rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i Eksjö kommun. För att kunna beställa hemtjänst vid tillfällig vistelse krävs att det finns ett beslut om insatser från biståndsenheten i bosättningskommunen. Det är sedan socialsekreterare i bosättningskommunen som skickar beställningen till Eksjö kommun genom att använda den här e-tjänsten.
Mer information om hemtjänst finns på Eksjö kommuns webbplats.
Det är kommunen där du bor permanent som tar beslut om bistånd och insatser när du vistas i annan kommun, till exempel i din sommarstuga. Om du är äldre eller har en funktionsvariation och behöver tillfällig hemtjänst i Eksjö kommun ska du ta kontakt med socialsekreterare i din bosättningskommun.
För dig som är socialsekreterare i bosättningskommunen
Tänk på följande vid beställningen
- Beställningen ska ha inkommit till Eksjö kommun senast 6 veckor innan personen önskar att erhålla insatser i samband med dem tillfälliga vistelsen
- Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger
- Fakturering sker vid vistelsen slut eller månadsvis vid längre vistelse
Hemsjukvård/hjälpmedel
E-tjänsten avser biståndsinsatser, om du är i behov av hemsjukvård eller lån av eventuella hjälpmedel under din vistelse kontakta Eksjö kommuns hemsjukvård på telefonnummer 0381-422 20.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
5 år
Mottagare av personuppgifter
Eksjö kommun avser att genomföra en personuppgiftsbehandling som rör dig. Informationen samlas in av sociala sektorn som nås via Eksjö kommuns kontaktcenter, telefon 0381-360 00 eller e-post kommun@eksjo.se. Eksjö kommuns dataskyddsombud nås via Höglandsförbundet, e-post dataskyddsombud@hoglandet.se. Information om dataskyddsombudet finns på www.hoglandet.se.
Du har rätt att kontakta Eksjö kommun för att få information om vilka uppgifter om dig som finns registrerade. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade eller i vissa fall raderade.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna kommer inte att föras över till tredje land.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten.
Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
kommun@eksjo.se
Individ- och familjeomsorgen
kommun@eksjo.se
0381-360 00 (kontaktcenter)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Brukaruppgifter
- Insats
- Uppgifter om bosättningskommunen
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in