Ekonomiskt bistånd - återansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du som är folkbokförd i Eksjö kommun och som har ett pågående ärende hos enheten för ekonomiskt bistånd göra en ansökan om ekonomiskt bistånd.
Har du inget pågående ärende eller om det var mer än tre månader sedan du senast ansökte om ekonomiskt bistånd ska du istället kontakta vår tidsbokning via kommunens Kontaktcenter på telefonnummer 0381-360 00. Biståndsenheten har telefontid alla vardagar klockan 8.30-9.30.

Innan du påbörjar ansökan:
Då du gör ansökan digitalt så ska du bifoga underlag som styrker dina uppgifter.

  • BankID, i mobilen eller datorn.
  • Senaste inkomstspecifikation (lön, a-kassa, ersättningar från Försäkringskassan med mera) för samtliga i hushållet.
  • Hyresspecifikation och kvitto eller underlag på betald hyra för föregående månad. Om du har flyttat så ska du bifoga nytt hyreskontrakt.
  • Underlag för de utgifter du söker bistånd till.
  • Nya beslut som rör er ekonomi och som tidigare inte har lämnats in till din handläggare (till exempel nytt beslut om bostadsbidrag)
  • Slutskattebesked och deklaration.
  • Vid arbetslöshet – redovisa din planering med arbetsförmedlingen samt vilka arbeten du har sökt sedan föregående ansökan.
  • Vid sjukdom – aktuellt sjukintyg eller medicinskt underlag.
  • Vid nytt arbete - redovisa anställningsavtal.
  • Om du har blivit arbetslös ska du redovisa arbetsgivarintyg.

Bra att veta 
För att du ska kunna slutföra ansökan så behöver alla fält fyllas i. Det går bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga. För att din ansökan ska kunna behandlas är det viktigt att du har bifogat alla efterfrågande handlingar. När din ansökan är komplett och inskickad kommer din handläggare att återkomma till dig med beslut.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa