Orosanmälan för barn och unga
Om du misstänker att ett barn eller ungdom i Eksjö kommun far illa anmäler du din oro till socialtjänsten.
Du som anmäler som privatperson kan välja att vara anonym. Alla uppgifter som du lämnar in kommer att lämnas ut till berörda parter.
Vid akut oro efter kontorstid kontakta Höglandets socialjour via SOS-alarm på 112.
Om du är osäker på om, hur eller vad du ska anmäla kan du alltid kontakta socialtjänsten.
Vad händer med din anmälan
Anmälan hanteras av socialtjänsten under kontorstid. Görs anmälan utanför kontorstid kommer den att handläggas nästkommande arbetsdag. När en orosanmälan kommit in till socialtjänsten bedömer vi inom två veckor om en utredning måste inledas.
Om det framkommer att barnet eller dess vårdnadshavare är i behov av hjälp startas en utredning. Socialförvaltningen strävar alltid efter att nå en överenskommelse med familjen, barnet eller ungdomen om vilken hjälp som kan behövas.
All personal inom socialtjänsten arbetar under sekretess. Bara de som berörs har rätt att ta del av det som kommer fram under en eventuell utredning, därför har du inte möjlighet att få information om hur vi hanterar din anmälan. Om din oro kvarstår efter att du har anmält bör du göra en ny anmälan.
Inom vissa yrken har du anmälningsskyldighet. Se filmen om anmälningsskyldighet.
Följande behövs för e-tjänsten
- Privatperson som vill vara anonym ska inte vara inloggad.
- Görs anmälan inom ramen för din yrkesroll kan du inte vara anonym.
- Är du anställd av Eksjö kommun ska du logga in till höger i listen ovan innan du startar e-tjänsten (välj "Logga in som personal").
- Så här skaffar du e-legitimation
Vill du logga in?
Vill du vara anonym ska du inte logga in.
Säkerställ genom att kontrollera att ditt namn inte står uppe till höger (det ska stå "Logga in"). Om ditt namn står där stäng den här rutan logga ut och starta e-tjänsten igen.
Om du loggar in så kan vi förifylla frågor med uppgifter vi hämtar från andra system t.ex. skatteverket. Du kan även få återkoppling om ärendets status och notifiering om handläggaren behöver mer information.
Görs anmälan som anställd i Eksjö kommun, stäng den här rutan och logga in (uppe till höger) välj "Logga in som personal", starta e-tjänsten igen.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning